Bestellen kan vanaf € 7,50
Gratis verzenden vanaf € 60,-
Veilig betalen met iDeal & Bancontact
Helen nadat je gekwetst bent

Helen nadat je gekwetst bent

Gekwetst worden is ontzettend persoonlijk. Wat jou raakt en pijn doet, kan een anders misschien makkelijk naast zich neerleggen. En andersom natuurlijk net zo, soms is iemand in jouw omgeving gekwetst door iets waar jij niet zoveel moeite mee zou hebben.
Gekwetst worden heeft vaak vooral te maken met de pijnlijke en gevoelige plekjes in jou. De ervaringen en gedachten die je eerder hebt gehad.

Waar komt die pijn vandaan?

Laten we eens kijken waar jouw pijnlijke gevoel vandaan komt wanneer je je gekwetst voelt.
Begin met het stellen van een aantal vragen.

* Waarom voel ik mij gekwetst? 
* Welke angst ligt hieraan ten grondslag?
* Wat waren mijn verwachtingen en waren die reëel?

Veterketting met hartvormige steenStel je voor, twee vriendinnen van jou hebben samen een terrasje gepakt maar jou niet uitgenodigd, je merkt dat dat je pijn doet.
Wat is dan de reden dat je je zo voelt?  Ben je misschien bang dat ze het zonder jou leuker vinden, jou niet nodig hebben? Dan is de volgende vraag: IS dat ook echt zo of is dat alleen jouw angst? Spoiler-alert: Meestal is het puur de angst.

Vaak ligt er een diepere, achterliggende reden achter jouw gevoelens.

Bijvoorbeeld:
* Ik voel me afgewezen
* Ik voel me niet goed genoeg
* Ik voel me buitengesloten

Makkelijk is het niet, maar als je ontdekt wát je precies voelt, is het makkelijker om dat nare gevoel kwijt te raken. Zie het als je zelf beter leren kennen, zie het als een nieuwe blik in de spiegel. Voel je je vaker zo (afgewezen, bedrogen, niet goed genoeg?) en waar komt dat vandaan? Was dat gevoel eerder terecht en denk je dat dat nu weer zo is, of was het ook toen slechts een angst en wat was het gevolg?
En, heel belangrijk: vind je zelf dat je goed genoeg bent, of wijs je jezelf misschien af en denk je daarom dat de ander dat ook zo voelt?

Vechten, vluchten of bevriezen

Vredig engeltje met steentjeIn een stress-situatie reageren mensen meestal op drie manieren: vechten, vluchten of bevriezen. In het eerste geval zul je een opmerking terug willen maken om de ander ook te kwetsen. In het tweede geval trek je je terug en wil je de ander ontlopen. In het derde geval doe je alsof er niets aan de hand is en laat je het zo of lach je het weg.

Eigenlijk zijn geen van deze drie overlevingsstrategiën zinvol wanneer je mentaal gekwetst wordt. Probeer dat wat de ander doet of zegt, niet jouw waarheid te maken. Het zegt namelijk meestal niets over jou. Dat jouw vriendinnen samen een terrasje willen pakken, betekent niet dat ze jou er niet bij willen hebben omdat je niet leuk genoeg bent, teveel praat of welke reden je voor jezelf al bedacht had. Want het zegt niets over jou. Hoe jij je erbij voelt zegt echter alles over jou. Dus duik daarin en ga er mee aan de slag. En nee, daar hoef je in dit voorbeeld, je vriendinnen niet bij te betrekken. Het is jouw gevoel, jouw ervaring. Overtuig jezelf dat je leuk genoeg bent voor een terrasje, dat je een fijne vriendin bent. Dat je veel te bieden hebt. Want daar begint het allemaal. Met liefde en waardering voor jezelf. Want als je beseft wat een fijne vriendin je bent, word je niet onzeker als je een keer niet uitgenodigd wordt. Dan weet je meteen dat er omstandigheden waren waardoor het dit keer zo liep en twijfel je niet aan jezelf.

Leid je brein af

Glazen engeltjes met steenWanneer je begrijpt waarom je reageert zoals je reageert (en meestal is dat dus een irreële angst of een nare ervaring uit het verleden) dan kun je ermee aan de slag.
De eerste stap is: accepteer dat dit bij je hoort. Je kunt je ervaringen niet ongedaan maken en de angsten horen voor een deel bij je. Gun jezelf te zijn zoals je bent. En de tweede stap is: ga niet piekeren, ga iets doen waar je je concentratie voor nodig hebt. Maak een puzzel, luister muziek en zing hard mee, ga in de tuin werken. Doe iets waardoor je brein afgeleid raakt. Want ook tijd helpt helen. Tijdens de situatie is alles overweldigend en intens. Stap je er even uit door iets anders te gaan doen en er later nog eens over na te denken, dan kun je het vaak veel beter ontrafelen. Wat gebeurde er nu precies? En waarom raakte het me zo?

Uitpluizen en onderzoeken

Stel, je hebt een nieuwe jas gekocht en je bent er heel blij mee. Maar je moeder snapt niet dat je die jas uitgekozen heeft, ze vindt het model, de kleur, de prijs, whatever, niet geschikt voor jou. En je bent gekwetst. Okay, dat is rot. Laat het even gebeuren en na de ontmoeting met je moeder ga je je brein afleiden. En daarna, als de eerste emotie is gezakt, ga je het uitpluizen.
Gaat het echt om de jas? Nee. Je weet dat talloze mensen die jas wel mooi zullen vinden, want smaken verschillen nu eenmaal.

Kaars I love you en You & meDus waar gaat het wel om? Voel je je afgewezen? Beledigd? Vind je het stom van jezelf dat je die jas hebt uitgekozen? Onderzoek je gevoel, ontrafel het, begrijp waar het vandaan komt.
En dan komt het belangrijkste: wees alsjeblieft lief voor jezelf. Jij bent blij met de jas. Dat is het belangrijkste. En andere mensen mogen er anders over denken, het zegt niets over jou. Het zegt iets over wat zij van jassen vinden, wat zij een geschikte prijs of kleur vinden. En daar heb jij niets mee te maken.

Draag je jas met trots, voel de stof, bewonder de kleur, voel hoe lekker hij zit!
Jouw leven, jouw keuzes, jouw jas. Sta achter je keuzes, sta achter je smaak, achter je normen en waarden.
Sta achter wie je bent en hou van jou om wie jij bent.
Dan ben je minder snel gekwetst en… als je toch gekwetst wordt heel je sneller!

Ik ben er voor je
Ken je iemand die iets akeligs heeft meegemaakt en nog vol aan het verwerken is? Een lief bedoeld cadeautje dat zegt: ik begrijp je, ik ben er voor je en ik wil je een steuntje in de rug geven… het kan een wereld van verschil uit maken. Het brengt troost, geeft kracht, kan een hart onder de riem betekenen voor jouw dierbare in een moeilijke tijd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *